Blíži sa sezóna dovoleniek a na cestách bude riadne živo. Pred každou dlhšou cestou by ste však mali vykonať aspoň jednoduchú údržbu vášho vozidla. Skontrolovať svietidlá, sklá, tlak v pneumatikách a v neposlednom rade aj ich stav a teda hĺbku dezénu. Bežný vodič si možno neuvedomuje, že pneumatika sa aj bežným jazdením opotrebúva a stráca určité kvalitatívne znaky. Pneumatika však nemusí byť poškodená iba opotrebením. Pred cestou teda dbajte na to, že takúto kontrolu netreba zanedbávať.
Kedy je pneumatika opotrebovaná?
Dôvodom môže byť opotrebovaný dezén. Zákon uvádza, že minimálna hrúbka dezénu je na hranici 1,6mm. Týmto sa však určite neriaďte. Nová pneumatika má hodnotu dezénu okolo 8mm. Ak je hĺbka dezénu na letnej pneumatike menšia ako 3mm je ten správny čas na výmenu. V prípade zimných pneumatík, pneumatiku vyraďte ak je hodnota pod 4mm. Malá vrstva dezénu spôsobuje, že brzdná dráha je o polovicu dlhšia ako pôvodne. Takisto kontrola auta za zhoršených podmienok (dážď, sneh, ľad) je omnoho horšia.
Znakom opotrebenia môže byť takisto vek pneumatiky. Väčšinou sa prejavuje na prasklinách alebo hrčiach po bokoch pneumatiky. V prípade, že je prasklina na funkčnom dezéne, pneumatiku okamžite vyhoďte. Odporúčaný vek na používanie pneumatík je 4-5 rokov. Tento ideálny čas sa však priveľmi nedodržuje a pneumatiky sa zvyčajne menia až keď to je nutné. Neuvedomujeme si však, že zlé pneumatiky majú zlý vplyv takisto na celkový technický stav vozidla.
Navštívte pneuservis
Ak máte podozrenie, že pneumatika je chybná a chcete vedieť čo je príčinnou, navštívte odborníkov. Práve v certifikovanom pneuservise vám povedia, čo je dôvodom opotrebenia vašich pneumatík. Môže ísť totiž aj o problémy zavesenia kolies, nesprávneho zaťaženia na jednotlivé nápravy, zúbkovanie, nerovnomerné opotrebenie spôsobené zbiehavosťou kolies. Nepodceňujte tento znak a pred dlhšou cestou vykonajte kontrolu vášho vozidla, vrátane pneumatík. Predídete tak nepríjemným následkom.