Pneumatiky sú časťou automobilu, ktorá sa stará, aby bola vaša jazda bezpečná a plynulá. Napriek tomu si veľa šoférov pneumatiky všíma maximálne počas kupovania v predajni a následne im nevenujú žiadnu pozornosť. Po pár rokoch sa spamätajú a merajú hĺbku dezénu, ktorá je často na hranici zákonom stanovených noriem. Jazdiť na ojazdených pneumatikách s hraničným dezénom znamená veľké riziko.
Zákon je jedna vec a zdravý rozum druhá
Možno si myslíte, že hĺbka dezénu ovplyvní len vašu peňaženku, ak vás zastaví polícia a naparí vám pokutu. Je pravda, že práve hrozba pokuty núti šoférov raz za čas hĺbku dezénu zmerať. Takéto zaobchádzanie si nezaslúžia ani najlacnejšie pneumatiky a už vôbec nie pneumatiky na SUV alebo offroad, od ktorých sa očakáva výkon. Výmene ojazdených pneumatík by ste sa nemali vyhýbať ani z dôvodu, že nové pneu vám poriadne načrú do rozpočtu. Uvedomte si, že okrem pokuty vám počas jazdy s ojazdenkami hrozia aj iné nepríjemnosti.
Teória a prax v oblasti hĺbky dezénu
Zákonom stanovené normy sú jasne dané. Letné pneumatiky musia disponovať dezénom hlbším ako 1,6 mm a zimné varianty pneumatík 3 mm. Odborníci radia, že nad novými pneumatikami by ste mali premýšľať pri iných hodnotách, a to 3 mm u letných a 4 mm u zimných pneumatikách. Upozorňujeme tiež na to, že zákonné hodnoty sa môžu v zahraničí líšiť, a preto si pred cestou overte zákony danej krajiny. Nezabudnite v zime so sebou do zahraničia voziť snehové reťaze na váš model vozidla, dokonca aj reťaze na SUV sú vo vyznačených úsekoch ciest povinné.
Ojazdené pneumatiky a riziko havárie
Pokuta za ojazdené pneumatiky samozrejme nepoteší, ale oveľa horšie bude, keď sa vám kvôli vyjazdenému dezénu stane nehoda. Riziká existujú viaceré. V lete sú nebezpečné hlavne silné dažde, počas ktorých ojazdené pneumatiky nedokážu dostatočne rýchlo odvádzať vodu z dezénu. Následkom je šmyk z dôvodu aquaplaningu. V zime vám staré pneumatiky poriadne zavaria na snehu i ľade, keďže nemajú dostatočnú trakciu. Hĺbka dezénu vplýva ešte na jeden veľmi dôležitý faktor riadenia vozidla – na brzdnú dráhu. Podľa testov sa brzdná dráha pri minimálnej hĺbke dezénu predlžuje o 15 až 20 metrov.