Ak ste sa rozhodli rozbehnúť online podnikanie, určite ste sa stretli s otázkou, ako zviditeľniť svoju webovú stránku a prilákať zákazníkov. Na internete existuje mnoho spôsobov, ako propagovať svoj online biznis, no dva z nich sú najčastejšie používané a porovnávané: SEO (Search Engine Optimization) a PPC (Pay Per Click) reklama. Aké sú výhody a nevýhody týchto foriem reklám a ktorá sa oplatí viac?
Náročné, ale úspešné SEO
Ešte pred tým, ako si preberieme jednotlivé druhy online reklamy, je nutné pripomenúť, že aj meno a forma podnikania hrajú rolu. Meno spoločnosti dokáže upútať i odradiť. Založenie s.r.o. je síce komplikovanejšie, ale eseročka vám prinesie lepší imidž. Pre založenie s.r.o. hrá v prospech aj menšie riziko podnikania. Keď neviete nájsť vhodné meno spoločnosti, skúste si prezrieť ponuku ready made s.r.o. a kúpiť už existujúcu spoločnosť alebo si dajte poradiť od odborníkov ako zložiť sro.
Následne sa môžete začať venovať reklame pomocou SEO. SEO je proces optimalizácie webovej stránky tak, aby sa zlepšila jej pozícia a viditeľnosť v organických, teda neplatených, výsledkoch vyhľadávačov. SEO zahŕňa mnoho faktorov, ktoré ovplyvňujú hodnotenie webovej stránky. Ide predovšetkým o kľúčové slová, obsah, rýchlosť načítania, odkazy, recenzie, mobilnú prispôsobivosť. Cieľom SEO je dostať webovú stránku na prvú stránku výsledkov vyhľadávača a tým zvýšiť jej návštevnosť, dôveryhodnosť a ziskovosť.
Výhody SEO
– Je to dlhodobá, stabilná a bezplatná forma reklamy, ktorá prináša kvalitné a cielené výsledky.
– SEO zvyšuje povedomie o značke, získava dôveru a lojalitu zákazníkov, ktorí vnímajú organické výsledky ako relevantnejšie.
– Má vysokú návratnosť investície, pretože nevyžaduje platiť za každé kliknutie alebo zobrazenie.
Nevýhody SEO
– Ide o časovo náročnú a neistú formu reklamy, ktorá vyžaduje neustále aktualizácie a prispôsobovanie sa zmenám v algoritmoch vyhľadávačov.
– Nie je vhodná pre krátkodobé a rýchle výsledky, pretože trvá dlhšie, kým sa prejaví jej efekt.
– Nie je možné presne kontrolovať, kedy a ako sa zobrazí webová stránka v organických výsledkoch.
Presne mierená PPC reklama
PPC je forma platenej reklamy, ktorá spočíva v tom, že inzerent platí za každé kliknutie na svoju reklamu, ktorá sa zobrazuje v rámci vyhľadávača alebo inej webovej stránky. PPC reklama umožňuje inzerentovi cieliť na presne definovanú skupinu potenciálnych zákazníkov podľa ich veku, pohlavia, záujmov, polohy a ďalších kritérií. PPC reklama tiež umožňuje inzerentovi nastaviť rozpočet, časovanie, formát a obsah reklamy.
Výhody PPC
– Je to rýchla, flexibilná a merateľná forma reklamy, ktorá prináša okamžité a presné výsledky.
– Umožňuje plne kontrolovať a optimalizovať reklamnú kampaň podľa cieľov a potrieb spoločnosti.
– Umožňuje tiež testovať rôzne varianty reklamy a zistiť, ktoré sú najúčinnejšie a najatraktívnejšie pre zákazníkov.
Nevýhody PPC
– PPC reklama je nákladná. Vyžaduje platiť za každé kliknutie bez ohľadu na to, či sa zákazník rozhodne nakúpiť, alebo nie.
– Táto reklama je závislá na konkurencii, ktorá môže zvyšovať cenu za kliknutie a znížiť viditeľnosť vašej reklamy.
– Ide o dočasnú propagáciu, prestane fungovať ihneď po vypnutí rozpočtu.
Tip na záver: Marketingovými špecialistami je odporúčané kombinovať SEO aj PPC reklamu a využiť ich výhody. Dôležité je tiež sledovať a merať výsledky reklamnej kampane a prispôsobovať ju podľa potrieb zákazníkov.
Autor: Gabriela Kudláčová